Duurzame mobiliteit betekent voor mij op spierkracht en zonder auto.

 

Sociaal

Ik ben fan van fietsen. Met de fiets bepaal je heel wat factoren zelf. Je bepaalt zelf hoe snel je rijdt, staat nooit in de file, wijkt makkelijk uit voor obstakels en gaat er iets stuk aan je fiets, dan lukt het meestal om het zelf te herstellen met een beetje gezond verstand.
Fietsen is bovendien ook heel sociaal. De kostprijs voor een fiets valt echt goed mee, met een beetje zoeken op de 2e handmarkt vind je mooie fietsen voor een betaalbare prijs. Ook herstellingen en onderdelen zijn vaak 10 keer goedkoper dan die voor een auto. Je betaalt geen brandstof, geen verzekering of taxen. De kost voor onze maatschappij is ook veel lager voor de aanleg van een fietspad dan voor een autoweg. Als fietser neem je veel minder plaats in op de openbare weg, om je te verplaatsen en om te parkeren.
En het leukste van al is dat je nog eens iemand kan ontmoeten op de fiets!

Duurzame mobiliteitFietstrailer

Met mijn trailer van Bikes At Work is vervoer van grotere en zwaardere vrachten geen probleem meer. De fietskar kan vrachten vervoeren tot 260kg. Ik koos voor het type met dubbele wielen wat ook erg handig is met al die tramsporen in Gent. Op zijn langst is de fietskar bijna 3m, waardoor lange latten geen probleem vormen. Vaak vervoer ik zaken die je niet in een gewone auto zou krijgen. Met recup OSB paneeltjes heb ik een bak gemaakt wat het vervoeren van bulk makkelijk maakt.

 

Auto delen voor zwaar transport

Voor het vervoeren van zwaardere grondstoffen werk ik samen met Huismus die voor zijn uitvoeringen bij klanten een camionette met aanhangwagen heeft. Autodelen als het echt niet met de fiets kan is voor mij ook duurzame mobiliteit.

Efficiëntie

Naast een sterk gevoel van empowerment heeft het gebruik van de fiets tal van voordelen. Je stoot geen extra CO2 of fijn stof uit, belangrijk in een stedelijke context als Gent met smalle straten waar de vervuiling vaak blijft hangen. Een fiets is behoorlijk low tech, met een beetje gezond verstand en handigheid kan je zelf alles herstellen. Bovendien is het behoorlijk geestverruimend zo al trappend door het landschap peddelen. En last but not least, het is ideaal voor je gezondheid!

 

Als we kijken naar de efficiëntie van de fiets kan ik me wel vinden in de argumentatie van Ivan Illich. In zijn boek ‘Energieverbruik en andere maatschappelijke tegenstellingen’ berekent hij dat we ons sneller te voet of met de fiets kunnen verplaatsen. Tenminste wanneer we de tijd meerekenen die we hebben moeten werken om het geld te verdienen om de auto aan te kopen, de verzekering en de benzine te betalen, de onderhoudskosten, …
Bovendien pleit hij voor een maximum snelheid van 30km/u voor alle vervoer, een mooie wetmatigheid voor duurzame mobiliteit. Ik vind het een heerlijk beeld om over te dromen terwijl ik de kilometers aan het wegtrappen ben.

Dus laat die auto staan en vind jezelf terug op de fiets!

 

Verslagjes van de fietskar op ons permacultuur project Far Field:
5 januari 2015 low carbon farming
17 november 2014 Donkere dagen op t veld
10 november 2014 Vrouwvolk
3 november 2014 1 jaar later
27 oktober 2014 tuin van overvloed
6 oktober 2014 duurzame mobiliteit